Jedna oferta wpłynęła w przetargu ws. trasy ekspresowej S19 Jawornik-Lutcza. Chodzi o pełnienie doradztwa naukowo-technicznego ws. realizacji tunelu i zabezpieczenia osuwisk. GDDKiA ma problem, bo oferta przekracza zarezerwowany budżet.
Jesienią 2024 r. GDDKiA podpisała umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Jawornik-Lutcza. Zadanie za kwotę 1 mld 909 mln zł zrealizuje konsorcjum Gulermak i Budimex. Tym samym wykonawcy przejęli ostatni odcinek szlaku Via Carpatia na Podkarpaciu.
W ramach kontraktu powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 5,2 km z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i pasem awaryjnym w każdym kierunku. W ciągu trasy powstaną m.in. estakada o długości 780 m wykonana na filarach wysokich na 36 m. Kolejnym istotnym obiektem na trasie będzie dwunawowy tunel pod górą Kamieniec o długości blisko 3 km. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.
Odcinek Jawornik-Lutcza będzie budowany w terenie o skomplikowanej budowie geologicznej charakterystycznej dla fliszu karpackiego. Badania podłoża pokazały bardzo zmienne warunki geologiczne. Teren inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym ukształtowaniem terenu – występującymi naprzemiennie wzniesieniami i dolinami. Jest to także teren podatny na występowanie osuwisk.
Kto doradzi?
GDDKiA szuka zatem firmy, która zajmie się doradztwem naukowo-technicznym ws. realizacji tunelu i zabezpieczenia osuwisk. Umowa obejmie m.in.„weryfikację opracowanych przez wykonawcę robót rozwiązań projektowych w zakresie projektu budowlanego pod względem ich zasadności i dopuszczalności z uwzględnieniem prawnych i kontraktowych wymogów formalnych oraz najlepszej obecnie dostępnej wiedzy technicznej”.
W przetargu wpłynęła jedna oferta. Złożyły ją wspólnie Akademii Górniczo-Hutnicza w Krakowie oraz Politechnika Rzeszowska. GDDKiA ma problem, bo oferta opiewa na ok. 5,3 mln zł, podczas gdy urzędnicy zarezerwowali ok. 4,4 mln zł. GDDKiA może teraz dołożyć pieniądze albo unieważnić przetarg i ogłosić kolejny.
Kontrakt ma też przewidywać weryfikację założeń do „obliczeń wykonanych przez wykonawcę robót w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo na etapie projektu budowlanego, wraz z weryfikacją projektu monitoringu osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo”. Umowa ma obowiązywać przez 6 lat.
Przypomnijmy, że w ramach „właściwego kontraktu” powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Barwinka. Wykonane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, system zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Powstaną dodatkowe jezdnie do obsługi terenu przyległego, przebudowane zostaną także drogi kolidujące z inwestycją.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.